Åsa Dedering väljer att lämna sitt uppdrag som hälso- och sjukvårdsdirektör i Region Dalarna
Nyhet – 23 juni 2026
Åsa Dedering har på egen begäran valt att lämna sitt uppdrag som hälso- och sjukvårdsdirektör från och med 6 juli.
– Det har varit ett svårt beslut med många överväganden. Jag är tacksam och stolt över alla fantastiska medarbetare och chefer inom hälso- och sjukvården, och över allt som har gjorts för Dalarnas invånare under mina fem år som hälso- och sjukvårdsdirektör. Det har varit en förmån att få leda detta arbete och jag har stort förtroende för att hälso- och sjukvårdsledningen kommer att ta arbetet vidare, säger Åsa Dedering.
En tillförordnad hälso- och sjukvårdsdirektör kommer att utses och leda verksamheten till dess att en ny hälso- och sjukvårdsdirektör är rekryterad. Åsa Dedering kommer att återgå till sin grundanställning i Region Dalarna.
– Jag vill rikta ett varmt tack till Åsa för hennes värdefulla insatser i utvecklingen av hälso- och sjukvården i Region Dalarna, säger regiondirektör Johan Lindberg.
Kontaktpersoner
-
Presstjänst
Presstjänst