Lotta Jansson går in i rollen som tillförordnad hälso- och sjukvårdsdirektör den 10 augusti. Foto: Stina Rapp

Lotta Jansson blir tillförordnad hälso- och sjukvårdsdirektör

Nyhet – 26 juni 2026

Lotta Jansson, som i dag är divisionschef för medicinsk service i Region Dalarna, kliver in i rollen som tillförordnad hälso- och sjukvårdsdirektör. Hennes nya uppdrag börjar den 10 augusti.

I tisdags kom beskedet om att Åsa Dedering lämnar sin roll som hälso- och sjukvårdsdirektör efter fem år. Nu är det klart att Lotta Jansson blir tillförordnad hälso- och sjukvårdsdirektör från och med den 10 augusti och fram till dess att en ny hälso- och sjukvårdsdirektör finns på plats.

– För mig har det varit viktigt att hitta en stabil lösning under tiden som rekryteringsprocessen pågår. Lotta Janssons gedigna erfarenhet, starka engagemang och djupa förankring i verksamheten gör att hon bidrar med både kontinuitet och riktning. Jag är därför mycket glad att hon har tackat ja, säger regiondirektör Johan Lindberg.

Lotta Jansson har arbetat i Region Dalarna sedan 1987 och tillträdde som divisionschef medicinsk service år 2022. Hon är fysioterapeut i grunden och bor i Hosjö utanför Falun.

– Jag är väldigt glad över förtroendet att få ta mig an det här uppdraget. Jag känner många av våra verksamheter väl och jag är en lagspelare, så jag ser verkligen fram emot att arbeta tätt tillsammans i ledningsgruppen. Fokus framåt blir självklart på verksamheten och på arbetsmiljöfrågorna. Vi måste fortsätta jobba för att stärka arbetsmiljön för både medarbetare och chefer, säger Lotta Jansson.

Läs pressmeddelandet på mynewsdesk.com
Tillbaka